2 weken geleden heb ik een gesprek gehad voor een functie als ZZP’er. Agelopen vrijdag ben ik gebeld waarbij ze me nog even vroegen wanneer we hadden afgesproken dat ik een terugkoppeling zou ontvangen. Ik polste nog even wat de status is en wat mijn plek was tussen de andere 5 kandidaten en ze waren positief over ons gesprek. Vol goede moed ging ik het weekend in! Dinsdag ging mijn telefoon en ik hoorde het al aan zijn stem, zoekend naar woorden werd me de mededeling gedaan dat de keus niet op mij was gevallen. Wat een teleurstelling! Ze hadden een goed gevoel bij mij, een prettig gesprek, ik ben direct, kritisch en kan orde scheppen in de chaos wat ze nu nodig hebben. Echter was er een kandidaat die meer procesmatige ervaring had. Procesmatige ervaring?? Dit was tijdens het gesprek niet naar voren gekomen. Zo denk je dat je de opdracht al bijna kan gaan doen en zo gaat de opdracht voorbij aan iemand anders. Dit bracht me ertoe om deze blog te schrijven met mijn kijk op de arbeidsmarkt en recruitment.
Het gaat goed met de economie, organisaties groeien en steeds meer medewerkers hebben een baan. Juist in deze economische goede tijden kent de arbeidsmarkt nog onevenwichtigheden. Aan de ene kant krijgen organisaties vacatures niet of moeilijk vervuld en aan de andere kant komen bijvoorbeeld (oudere) werkzoekenden moeilijk aan de slag en werken vrouwen relatief vaak in deeltijdbanen. Daarom is het belangrijk dat vraag en aanbod elkaar beter en sneller vinden. Hierin is het belangrijk dat juist recruiters kijken naar vaardigheden en deze zouden belangrijker moeten zijn dan diploma’s en eerdere ervaring. Dat iemand een functie nog nooit heeft uitgevoerd, betekend niet meteen dat de kandidaat hier niet geschikt voor is. De aard van de werkzaamheden en de diepgang waarmee functies vaak invulling moeten krijgen verlangen kwaliteiten die bijna niet meer in 1 persoon te vinden zijn.
Organisaties schakelen door personeelstekort vaak recruiters in. Recruiters komen er op internet niet altijd even goed vanaf, sommige recruitmentbureaus kampen zelfs met een imagoprobleem. Dit imagoprobleem komt onder andere doordat de bureaus bellen en mailen met allerlei aanbiedingen waar een kandidaat niet op zit te wachten, bureaus schuiven CV’s door zonder de ‘’echte’’ kandidaat daadwerkelijk te kennen, de bureaus kennen de organisatie niet goed genoeg, enz. De AVG-regeling heeft recruiten op deze manier wel moeilijker gemaakt.
Zelf heb ik natuurlijk ook volop ervaring met recruiters zowel als kandidaat en als werkgever/opdrachtgever. Ik heb hele positieve ervaringen met recruiters die echt persoonlijke aandacht voor mij hadden, oprecht geïnteresseerd zijn in mij, en het verhaal achter mijn CV willen weten. Gedurende het proces was er duidelijke en open communicatie. Ook zijn er recruiters die het tegenovergestelde doen, geen tijd nemen om mij te leren kennen, mijn verhaal niet willen horen, aangeven dat ik geen werkervaring heb binnen de specifieke branche, onduidelijke of geen communicatie, omdat ze zoveel reacties hebben gekregen of je afwijzen (zelfs na een eerste kennismakingsgesprek) met een smoes of zelfs helemaal geen reden. Recruiter, dit is wel je werk en jij bent het visitekaartje voor de organisatie! Zelf ben ik van mening dat recruiters zeker van meerwaarde kunnen zijn voor een organisatie als de recruiter naar de kandidaat experience kijkt. Goede processen zijn hierbij van belang, vooral voor de communicatie richting de kandidaat. Verstuur informatie met een persoonlijke touch en via een passende benaderingsmethode. De recruiter moet ervoor zorgen dat het verleiden, losweken en selecteren van kandidaten professioneel en vooral persoonlijk verloopt. Ook op digitaal vlak is er veel te vereenvoudigen, maar dit schiet naar mij inzien te kort als het om wezenlijke zaken gaat zoals het nemen van een loopbaan beslissing. Wel kan dit ingezet worden als hulpmiddel om zo meer tijd vrij te maken voor de persoonlijke communicatie. Op het vlak van persoonlijke communicatie valt vaak nog heel wat te winnen. Het zal erop neerkomen dat de toekomst van recruitment zal liggen in het verkopen van de organisatie/functie aan de kandidaat door middel van eerlijke en duidelijke communicatie.
Robert van Veggel, Managing Director van Hays geeft al aan dat er een andere aanpak vereist is van recruiters en werkgevers. Het vinden van de juiste kandidaat is niet onmogelijk, maar wel moeilijk. Een recruiter en werkgever moet beseffen dat het imago steeds belangrijker wordt. Alleen de functieomschrijving is niet meer voldoende. De kernwaarden zijn vaak veel belangrijker en ook dat deze daadwerkelijk worden nageleefd. Als ik naar mezelf kijk wordt me regelmatig de vraag gesteld in welke branche ik zou willen werken. Ik heb in verschillende branches gewerkt en ik geef altijd aan dat ik de cultuur en kernwaarden van een organisatie vele malen belangrijker vindt dan de branche. Deze moeten aansluiten bij mijn waarden, waar ik voor sta en waar ik voor wil werken.
Voor de werkgever en recruiter is het dus belangrijk om een beeld te kunnen geven van hoe het werkelijk is om ergens te werken en dit te delen. Vertel niet als werkgever waar je zo geweldig in bent, maar vertel de kandidaat middels leuke verhalen wat je doet. Dit roept dan vanzelf bij de kandidaat een behoefte op of hij/zij daadwerkelijk bij je wil werken of niet. Ook het interviewen van medewerkers over hun huidige werkzaamheden draagt hieraan bij. Authentieke verhalen, waarin medewerkers zelf eerlijk mogen zijn over de werkzaamheden, de verbeterpunten en de positieve punten van hun werkgever. Kandidaten kunnen zich daarmee meer identificeren dan met een onpersoonlijk stuk.
Recruiters bouw dus een ambassadeurschap op met kandidaten. Dit maakt de samenwerking en begrip voor elkaar zoveel eenvoudiger. Ambassadeurs helpen je voorwaarts bij het invullen van de vacature. Investeer in goed contact met kandidaten en realiseer meer invullingen van de openstaande vacatures bij je werkgever of bij tevreden opdrachtgevers. Geef de kandidaat het gevoel dat je zijn/haar volgende baan kunt regelen, jij kan de toegevoegde waarde brengen!
Reactie plaatsen
Reacties